Yüzeyine Göre
Zenital | Düzlem |
Silindirik | Ekvatoral |
Konik | Koni |
Duruş Vaziyetine Göre
Kutupsal (Normal) | Projeksiyon yüzeyi kutba teğet |
Ekvatoral (Transversal) | Projeksiyon yüzeyi ekvatora teğet |
Eğik (Oblik) | Projeksiyon yüzeyi herhangi bir noktaya teğet |
Kesici | – |
Işık Kaynağının Yerine Göre
Ortografik | Işık kaynağı sonsuzda |
Stereografik | Işık kaynağı kutba teğet |
Gnomonik | Işık kaynağı merkezde |
- Düzlem Projeksiyonlar Uzunluk korur
- Konik Projeksiyonlar Alan korur
- Silindirik Projeksiyonlar Açı korur
Silindirik Projeksiyonlar
Bu haritalar da eşit uzunlukta paraleller ve aynı açılarda meridyenler bulunduğu için ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe şekiller olduğundan büyük çıkar. Fakat açılar ve şekillerin tipleri korunur. Merkator en kullanılan örneğidir.
Konik Projeksiyonlar
Bu projeksiyonda konik düzlem belli bir paralel etrafında doğru gösterir. Fakat standart paralelden kuzey veya güneye doğru gidildikçe koni ile dünyanın şekli örtüşmez bu yüzden bozulmalar başlar. Standart paraleldeki alanlar korunur.
Bu tipteki en güzel örnekler Bonne Projeksiyonudur. Bonne projeksiyonunda önce paraleller çizilir her paralelin yarı çapı alınarak tıpkı dünyadaki gibi çizilir ardından meridyenler hesaplanır ve alanları koruyan bir dünya haritası veyahut kıtaların haritası çizilebilme olanağı çıkar.
Lambert konik proksiyonunda ise meridyenler aynı noktada birleşir. Bir pasta grafiğine üstten baktığınızı düşünün tabi pasta grafiği %65 oranında olsun. Bu projeksiyonda paralller ve meridyenler birbirlerini dik açı ile kestiklerini unutmayın.
Albers konik projeksiyonunda ise 2 standart paralel esas alınır bu yüzden alanları iyi korur ayrıca meridyenler ve paraleller birbirlerini dik açı ile keserler bu projeksiyonu Albers diye bir herifin buluğunu unutmayalım.
Düzlem Projeksiyonlar
Bu projeksiyonlar daha çok kutup bölgelerinin haritalanması için kullanılır. Dünyanın farklı noktalarında yalnızca dar alanlarda kullanılabilir. Uzunlukları korurken açı ve şekillerde bozulmalar meydana gelir.
Gnomonik düzlem projeksiyonlarında ışık kaynağı kürenin içerisindedir. Bu tip projeksiyonda uzunluk korunur daha çok denizcilik ve havacılıkta merkator projeksiyonu ile birlikte kullanılır.
Stereografik düzlem projeksiyonunda ise ışık kaynağı kutuptadır. Bu projeksiyonun mucidi olan ayrıca matamatik coğrafyasının da kurucuları arasında bilinen Hiparkhos herifidir.
Orografik projeksiyonlarda ise ışık kaynağı sonsuzdan gelir. Bu tipteki haritalar uzunlukları korurken birde merkezi noktadaki bölgelerin açılarını da korur. Fakat bu tipteki haritalar daha çok reklam afişlerinde kullanılan sanatsal haritalardır.
Lambert eşit alanı düzlem projeksiyonları ise alan eşitliğini korumak için tasarlanmıştır. Fakat çeverye doğru gidildikçe uzaklık oranları ve açıları bozulur.
Ekuidistant projeksiyonlarda ise bir merkez nokta bulunur bu merkez noktadan doğrular halinde meridyenler yayılır. Paraleller eşit aralıklar ile çizildiğinden uzunlukları korur. Birleşmiş Milletlerin bayrağında bu projeksiyonla elde edilmiş harita bulunur.
Diğer Projeksiyonlar
Hammer Projeksiyonu paraleller kutba doğru meridyenler kenarlara doğru sıkışır.
Mollweide projeksiyonunda ekvator merkezi meridyenden iki katı uzunluktadır. Dünya haritalarının gösteriminde sıkça kullanılır.
Winkel projeksiyonunda ise açı, uzunluk ve şekil minimum düzeyde bozulma yapar. Dünya haritalarında sıkça kullanılır.
Roninson ise yine aynı şekilde bozulmaların önüne geçer.
Eckert IV projeksiyonu ise bu herif 6 adet projeksiyon üretti 4. çok tuttu. Mollveide proksiyonuna benzer şekildedir. Bütün küreyi göstermek için kullanılabilir.
Van Der Grinten ise hem elma şeklinde hem de daire şeklinde iki tane projeksiyonu bulunur. Dünya haritaları yapmak için kullanılır.