- 2005 yılındaki öğretim programında yer alan öğrenme alanı 2018 öğretim programında ünite olarak değişti.
- 2005 yılında Mekânsal bir sentez Türkiye konusu ile Beceriler ve Uygulamalar öğrenme alanları 2018 de yer almadı.
- 2018 programında 2005 programına göre bazı farklılıklar var bunlar
- ders saatleri önerisi 2018 de vardır.
- bu ders saatleri kazanımın sayısına ve içeriğine göre düzenlendi.
- 9. ve 10. sınıflarda 2 ders saati bulunur.
- En fazla ünite saat olarak Doğal Sistemler ünitesidir.
- 11. ve 12. sınıflarda 4 ders saati bulunur.
- En fazla ünite saati Beşeri Sistemlerdir.
- Daha sonra Küresel Ortam: Bölgeler ve Ülkeler ünitesi
- Çevre ve Toplum
- Doğal Sistemler şeklinde gitmiştir.
Yetkinlikler
- 2005 programında ortak beceriler olarak bilinen yeni programda yetkinlikler olarak değiştirildi.
- 8 Yetkinlik bulunmaktadır bunlar şunlardır;
- Anadilde iletişim
- Yabancı dillerde iletişim
- Matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Öğrenmeyi öğrenme
- Sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlik
- İnisiyatif alma ve girişimcilik
- Kültürel farkındalık ve ifade
Coğrafi Beceriler
- 2005 programında da var olan beceriler 2018 programında da mevcuttur.
- Beceriler şunlardır;
- Coğrafi Gözlem
- Arazide Çalışma
- Coğrafi Sorgulama
- Zamanı Algılama
- Değişim ve Sürekliliği Algılama
- Harita Becerileri
- Tablo, grafik ve diyagram hazırlama ve yorumlama
- Kanıt kullanma
- En fazla kazanım içeren beceri coğrafi sorgulamadır.
- Arazide çalışma ise en az beceridir.
Coğrafi Gözlem Becerisi
- Olay ve olgulara dikkat eder
- Olay ve olguları algılar tanımlar
- Olay ve olguların neden sonuçlarını bilir
- Olay ve olguların nedenlerini bilir tahmin eder.
- Olay ve olgular arasında ilişki kurar
- Gözlemlediklerini kaydeder ve aktarır.
- Olay ve olguların benzer ve farklı yönlerini ayırt eder.
- Gözlemlediklerini daha önceki bilgileri ile karşılaştırabilir.
- Gözlemlediklerini veya araştırdıklarını gelecek için planlar yapabilir.
- Benzer olaylar gerçekleştiğinde ne yapması gerektiğini bilir.
Arazide Çalışma Becerisi
- Olay ve olguları gözlemlemeleri teşvik edilmeli
- Arazi için hazırlık yapmalı plan hazırlamalı
- Gerekli araç ve teknolojiyi kullanmalı
- Araziden veri toplamalı ve kaydetmeli
- Verileri analiz etmeli
- Sonuçlar çıkarmalı
- Öneriler geliştirmeli
- Rapor yazmalı
Coğrafi Sorgulama Becerisi
- Konu veya problemi farkına varır
- Problemi tanımlar açıklar
- Analiz eder ve yorumlar
- Gelecekle ilgili tahmin eder karar verir
- Çıkarımlarda bulunur ve yargılara varır
Zamanı Algılama Becerisi
- Jeolojik süreçleri ait zamanı bilir.
- Yıllık, mevsimlik ve günlük zaman algısını bilir
- Tarihi süreçleri bilir
- Ekolojik döngüler ile ilgili zaman algısını bilir
Değişim ve Sürekliliği Algılama Becerisi
- Zaman içindeki benzerlik ve farklılıkları bulur.
- Mekandaki değişim ve sürekliliği algılar
- Değişim ve sürekliliğin nedenlerini bilir.
Harita Becerisi
- Konumu belirler
- Harita üzerinde bilgi aktarımı yapar
- Amaca uygun harita seçer
- Hesaplamalar yapar
- Dağılışı algılar
- Haritayı yorumlar
- Taslak haritalar oluşturur
Dikkat!: Küre ve Atlas kullanımı becerisi ilköğretimde kazandırılan beceridir.
Tablo Grafik ve Diyagram Hazırlama ve Yorumlama Becerisi
- Uygun veriyi seçer ve sınıflandırır
- Verilere uygun grafiği oluşturur
- Konuyla ilgili fotoğraflar kullanır ve ilişkilendirir
- Kesitler oluşturur
- Tabloları uygun yerde kullanır
- Tabloları yorumlar
- Tabloları karşılaştırır
Kanıt Kullanma Becerisi
- Fosil taş veya tektonik vs. gibi bir doğa unsurunu kullanır.
- İklim süreçlerine ait kanıt kullanır
- Tarihi, sosyal, ekonomik veya politik olaylar ile ilgili kanıt kullanır.
ÖĞRETİM PROGRAMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
- Etkinlikler sınıf içinde yapılmalıdır.
- Diğer disiplinle ile ve günlük hayatla ilişkilendirmeli.
- Bütünsel bakış açısıyla bakılmalı.
- Çok boyutlu düşünebilme becerisi geliştirilmeli
- Materyal, ders, konu içerikleri öğretmen sorumludur.
- CBS uygunsa kullanılabilir.
- Arazi gezileri yapılmalı, yalnızca ders kitapları ile sınırlı kalınmamalı
- Öğrenciye görelilik dikkate alınmalı
- Zümre öğretmenleri ile iletişimde bulunmalı
KÖK DEĞERLER VAYÖSS3D
- 2005 yılındaki kök değerler sevgi, saygı, duyarlılık, vatanseverlik, barış, estetik ve sorumluluk olmak üzere 10 kök bulunur.
- 2018 deki kök değerler ise şunlardır;
- Adalet
- Dostluk
- Dürüstlük
- Öz Denetim
- Saygı
- Yardımseverlik
- Sorumluluk
- Vatanseverlik
- Doğa Sevgisi
- En fazla sorumluluk ve vatanseverlik kök değeri kullanılmıştır.
Öğretim Programın Genel Amaçları
- Coğrafya biliminin temel kavramlarını ve prensiplerini kullanarak araştırmalar yapma ve sonucu raporlaştırma
- İnsan doğa çerçevesinde coğrafi beceriler kazanma
- Evrene ait temel bilgileri hayatla ilişkilendirme
- Doğal ve beşeri sistemlerin işleyişini bilme ve değişimini kavrama
- Yakından uzağa olacak şekilde mekânsal değerlere sahip çıkma bilinci gelişme
- Ekosistemin işleyişine yönelik sorumluluk bilincinde olma
- Doğa ile yaşayan insanın yaşayabilmesi için planları bilme
- Doğal ve beşeri unsurlarda tasarruf bilincinin olması
- Doğal ve beşeri sistemlerin yerel ve küresel işleyişini bilme
- Kalkınma süreçlerini doğayla uyumlu olması gerektiğini bilme
- Doğal afetler için korunma önlem almayı bilme
- Uluslararası örgütlerin rolünü bilme
- Türkiye’nin konumunun önemini bilme
- Vatan bilincinin önemini bilme
- Türkiye’nin iyi geçindiği ülkeleri bilir ayrıca gelişmekte olan ülkeler hakkında bilgi sahibi olur.
Öğretim Programında Ölçme ve Değerlendirme
- Program kesin sınırlar çizmez ancak yol gösterir.
- Ölçme tek başına yeterli değil süreç içinde olmalıdır.
- Bütün öğrencileri kapsamalıdır.
- Bilme– Hissetme ve Yapma şeklinde bütüncül şekilde değerlendirme yapılmalı
- Öğretmen ve öğrencinin katılımı ile yapılmalı
- Süreç içinde ölçümler kullanılmalı
Kademelerdeki Konular
- 9. Sınıflar
- Doğal Sistemler
- Coğrafya Tanımı
- Dünyanın Şekli
- Kordinat Sistemi
- Atmosfer ve İklim
- Dünyada ve Türkiye de görülen iklimler
- Beşeri Sistemler
- Yerleşme
- Küresel Ortam: Bölgeler ve Ülkeler
- Bölge belirlemede kullanılan kriterler
- Çevre ve Toplum
- İnsanların doğal çevreyi kullanım şekilleri
- Çevrede meydana gelen değişimler
- Doğal Sistemler
- 10. Sınıflar
- Doğal Sistemler
- Dünyanın tektonik oluşumu
- Jeolojik zamanlar
- Yeryüzü şekilleri
- Türkiye de iç ve dış kuvvetler
- Su- Toprak- Bitki Çeşitliliği
- Beşeri Sistemler
- Nüfus – Dağılış- Yoğunluk vs
- Küresel Ortam: Bölgeler ve Ülkeler
- Dünya üzerinde bulunan önemli ulaşım hatları
- Çevre ve Toplum
- Afetlerin oluşum nedenleri
- Afetlerin dağılışı
- Afetlerden korunma yöntemleri
- Doğal Sistemler
- 11. Sınıflar
- Doğal Sistem
- Biyoçeşitlilik
- Ekosistemler
- Madde Döngüleri
- Beşeri Sistemler
- Nüfus Politikaları
- Şehirlerin fonksiyonel özellikleri
- Ekonomi
- Madenler ve enerji kaynakları
- Küresel Ortam: Bölgeler ve Ülkeler
- İlk kültür merkezleri
- Türk kültürü yayılış alanları
- Sanayileşmiş bir ülkenin sanayileşme süreci
- Bölgesel ve küresel ölçekte örgütler
- Çevre ve Toplum
- Oluşum sebeplerine göre çevre sorunları
- Farklı gelişmişliğe sahip çevre sorunları
- Doğal Sistem
- 12. Sınıflar
- Doğal Sistem
- Ekstrem doğa olayları
- Gelecekte doğa olayları
- Beşeri Sistemler
- Şehirleşme, göç
- Bölgesel kalkınma projeleri
- Tarihi ticari yollar
- Türkiye’nin dış ticareti ve dünyadaki konumu
- Türkiye’nin turizm potansiyeli
- Küresel Ortam: Bölgeler ve Ülkeler
- Kıtaların ve okyanusların konumu
- Türkiye’nin jepolitiği
- Günümüzdeki çatışma alanları
- Çevre ve Toplum
- Çevre sorunlarının önlenmesindeki politikalar
- Çevre sözleşmeleri
- Doğal Sistem