2018 Coğrafya Öğretim Programı

  1. 2005 yılındaki öğretim programında yer alan öğrenme alanı 2018 öğretim programında ünite olarak değişti.
  2. 2005 yılında Mekânsal bir sentez Türkiye konusu ile Beceriler ve Uygulamalar öğrenme alanları 2018 de yer almadı.
  3. 2018 programında 2005 programına göre bazı farklılıklar var bunlar
    • ders saatleri önerisi 2018 de vardır.
    • bu ders saatleri kazanımın sayısına ve içeriğine göre düzenlendi.
  4. 9. ve 10. sınıflarda 2 ders saati bulunur.
    • En fazla ünite saat olarak Doğal Sistemler ünitesidir.
  5. 11. ve 12. sınıflarda 4 ders saati bulunur.
    • En fazla ünite saati Beşeri Sistemlerdir.
    • Daha sonra Küresel Ortam: Bölgeler ve Ülkeler ünitesi
    • Çevre ve Toplum
    • Doğal Sistemler şeklinde gitmiştir.

Yetkinlikler

  1. 2005 programında ortak beceriler olarak bilinen yeni programda yetkinlikler olarak değiştirildi.
  2. 8 Yetkinlik bulunmaktadır bunlar şunlardır;
    • Anadilde iletişim
    • Yabancı dillerde iletişim
    • Matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlik
    • Dijital yetkinlik
    • Öğrenmeyi öğrenme
    • Sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlik
    • İnisiyatif alma ve girişimcilik
    • Kültürel farkındalık ve ifade

Coğrafi Beceriler

  1. 2005 programında da var olan beceriler 2018 programında da mevcuttur.
  2. Beceriler şunlardır;
    • Coğrafi Gözlem
    • Arazide Çalışma
    • Coğrafi Sorgulama
    • Zamanı Algılama
    • Değişim ve Sürekliliği Algılama
    • Harita Becerileri
    • Tablo, grafik ve diyagram hazırlama ve yorumlama
    • Kanıt kullanma
  3. En fazla kazanım içeren beceri coğrafi sorgulamadır.
  4. Arazide çalışma ise en az beceridir.

Coğrafi Gözlem Becerisi

  1. Olay ve olgulara dikkat eder
  2. Olay ve olguları algılar tanımlar
  3. Olay ve olguların neden sonuçlarını bilir
  4. Olay ve olguların nedenlerini bilir tahmin eder.
  5. Olay ve olgular arasında ilişki kurar
  6. Gözlemlediklerini kaydeder ve aktarır.
  7. Olay ve olguların benzer ve farklı yönlerini ayırt eder.
  8. Gözlemlediklerini daha önceki bilgileri ile karşılaştırabilir.
  9. Gözlemlediklerini veya araştırdıklarını gelecek için planlar yapabilir.
  10. Benzer olaylar gerçekleştiğinde ne yapması gerektiğini bilir.

Arazide Çalışma Becerisi

  1. Olay ve olguları gözlemlemeleri teşvik edilmeli
  2. Arazi için hazırlık yapmalı plan hazırlamalı
  3. Gerekli araç ve teknolojiyi kullanmalı
  4. Araziden veri toplamalı ve kaydetmeli
  5. Verileri analiz etmeli
  6. Sonuçlar çıkarmalı
  7. Öneriler geliştirmeli
  8. Rapor yazmalı

Coğrafi Sorgulama Becerisi

  1. Konu veya problemi farkına varır
  2. Problemi tanımlar açıklar
  3. Analiz eder ve yorumlar
  4. Gelecekle ilgili tahmin eder karar verir
  5. Çıkarımlarda bulunur ve yargılara varır

Zamanı Algılama Becerisi

  1. Jeolojik süreçleri ait zamanı bilir.
  2. Yıllık, mevsimlik ve günlük zaman algısını bilir
  3. Tarihi süreçleri bilir
  4. Ekolojik döngüler ile ilgili zaman algısını bilir

Değişim ve Sürekliliği Algılama Becerisi

  1. Zaman içindeki benzerlik ve farklılıkları bulur.
  2. Mekandaki değişim ve sürekliliği algılar
  3. Değişim ve sürekliliğin nedenlerini bilir.

Harita Becerisi

  1. Konumu belirler
  2. Harita üzerinde bilgi aktarımı yapar
  3. Amaca uygun harita seçer
  4. Hesaplamalar yapar
  5. Dağılışı algılar
  6. Haritayı yorumlar
  7. Taslak haritalar oluşturur

Dikkat!: Küre ve Atlas kullanımı becerisi ilköğretimde kazandırılan beceridir.

Tablo Grafik ve Diyagram Hazırlama ve Yorumlama Becerisi

  1. Uygun veriyi seçer ve sınıflandırır
  2. Verilere uygun grafiği oluşturur
  3. Konuyla ilgili fotoğraflar kullanır ve ilişkilendirir
  4. Kesitler oluşturur
  5. Tabloları uygun yerde kullanır
  6. Tabloları yorumlar
  7. Tabloları karşılaştırır

Kanıt Kullanma Becerisi

  1. Fosil taş veya tektonik vs. gibi bir doğa unsurunu kullanır.
  2. İklim süreçlerine ait kanıt kullanır
  3. Tarihi, sosyal, ekonomik veya politik olaylar ile ilgili kanıt kullanır.

ÖĞRETİM PROGRAMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

  1. Etkinlikler sınıf içinde yapılmalıdır.
  2. Diğer disiplinle ile ve günlük hayatla ilişkilendirmeli.
  3. Bütünsel bakış açısıyla bakılmalı.
  4. Çok boyutlu düşünebilme becerisi geliştirilmeli
  5. Materyal, ders, konu içerikleri öğretmen sorumludur.
  6. CBS uygunsa kullanılabilir.
  7. Arazi gezileri yapılmalı, yalnızca ders kitapları ile sınırlı kalınmamalı
  8. Öğrenciye görelilik dikkate alınmalı
  9. Zümre öğretmenleri ile iletişimde bulunmalı

KÖK DEĞERLER VAYÖSS3D

  1. 2005 yılındaki kök değerler sevgi, saygı, duyarlılık, vatanseverlik, barış, estetik ve sorumluluk olmak üzere 10 kök bulunur.
  2. 2018 deki kök değerler ise şunlardır;
    • Adalet
    • Dostluk
    • Dürüstlük
    • Öz Denetim
    • Saygı
    • Yardımseverlik
    • Sorumluluk
    • Vatanseverlik
    • Doğa Sevgisi
  3. En fazla sorumluluk ve vatanseverlik kök değeri kullanılmıştır.

Öğretim Programın Genel Amaçları

  1. Coğrafya biliminin temel kavramlarını ve prensiplerini kullanarak araştırmalar yapma ve sonucu raporlaştırma
  2. İnsan doğa çerçevesinde coğrafi beceriler kazanma
  3. Evrene ait temel bilgileri hayatla ilişkilendirme
  4. Doğal ve beşeri sistemlerin işleyişini bilme ve değişimini kavrama
  5. Yakından uzağa olacak şekilde mekânsal değerlere sahip çıkma bilinci gelişme
  6. Ekosistemin işleyişine yönelik sorumluluk bilincinde olma
  7. Doğa ile yaşayan insanın yaşayabilmesi için planları bilme
  8. Doğal ve beşeri unsurlarda tasarruf bilincinin olması
  9. Doğal ve beşeri sistemlerin yerel ve küresel işleyişini bilme
  10. Kalkınma süreçlerini doğayla uyumlu olması gerektiğini bilme
  11. Doğal afetler için korunma önlem almayı bilme
  12. Uluslararası örgütlerin rolünü bilme
  13. Türkiye’nin konumunun önemini bilme
  14. Vatan bilincinin önemini bilme
  15. Türkiye’nin iyi geçindiği ülkeleri bilir ayrıca gelişmekte olan ülkeler hakkında bilgi sahibi olur.

Öğretim Programında Ölçme ve Değerlendirme

  1. Program kesin sınırlar çizmez ancak yol gösterir.
  2. Ölçme tek başına yeterli değil süreç içinde olmalıdır.
  3. Bütün öğrencileri kapsamalıdır.
  4. BilmeHissetme ve Yapma şeklinde bütüncül şekilde değerlendirme yapılmalı
  5. Öğretmen ve öğrencinin katılımı ile yapılmalı
  6. Süreç içinde ölçümler kullanılmalı

Kademelerdeki Konular

  1. 9. Sınıflar
    • Doğal Sistemler
      • Coğrafya Tanımı
      • Dünyanın Şekli
      • Kordinat Sistemi
      • Atmosfer ve İklim
      • Dünyada ve Türkiye de görülen iklimler
    • Beşeri Sistemler
      • Yerleşme
    • Küresel Ortam: Bölgeler ve Ülkeler
      • Bölge belirlemede kullanılan kriterler
    • Çevre ve Toplum
      • İnsanların doğal çevreyi kullanım şekilleri
      • Çevrede meydana gelen değişimler
  2. 10. Sınıflar
    • Doğal Sistemler
      • Dünyanın tektonik oluşumu
      • Jeolojik zamanlar
      • Yeryüzü şekilleri
      • Türkiye de iç ve dış kuvvetler
      • Su- Toprak- Bitki Çeşitliliği
    • Beşeri Sistemler
      • Nüfus – Dağılış- Yoğunluk vs
    • Küresel Ortam: Bölgeler ve Ülkeler
      • Dünya üzerinde bulunan önemli ulaşım hatları
    • Çevre ve Toplum
      • Afetlerin oluşum nedenleri
      • Afetlerin dağılışı
      • Afetlerden korunma yöntemleri
  3. 11. Sınıflar
    • Doğal Sistem
      • Biyoçeşitlilik
      • Ekosistemler
      • Madde Döngüleri
    • Beşeri Sistemler
      • Nüfus Politikaları
      • Şehirlerin fonksiyonel özellikleri
      • Ekonomi
      • Madenler ve enerji kaynakları
    • Küresel Ortam: Bölgeler ve Ülkeler
      • İlk kültür merkezleri
      • Türk kültürü yayılış alanları
      • Sanayileşmiş bir ülkenin sanayileşme süreci
      • Bölgesel ve küresel ölçekte örgütler
    • Çevre ve Toplum
      • Oluşum sebeplerine göre çevre sorunları
      • Farklı gelişmişliğe sahip çevre sorunları
  4. 12. Sınıflar
    • Doğal Sistem
      • Ekstrem doğa olayları
      • Gelecekte doğa olayları
    • Beşeri Sistemler
      • Şehirleşme, göç
      • Bölgesel kalkınma projeleri
      • Tarihi ticari yollar
      • Türkiye’nin dış ticareti ve dünyadaki konumu
      • Türkiye’nin turizm potansiyeli
    • Küresel Ortam: Bölgeler ve Ülkeler
      • Kıtaların ve okyanusların konumu
      • Türkiye’nin jepolitiği
      • Günümüzdeki çatışma alanları
    • Çevre ve Toplum
      • Çevre sorunlarının önlenmesindeki politikalar
      • Çevre sözleşmeleri